آیه آیه تا مقصود 2

آیه آیه تا مقصود 2 مسئله قرآن از نگاه امیرالمؤمنین علی(ع)، بهار دل‌ها است و دل‌ها با قرآن، رشد و رویش پیدا می‌کند و انسان با قرآن منقلب و متحول به سمت خوبی‌ها می‌شود.

 مسئله قرآن از نگاه امیرالمؤمنین علی(ع)، بهار دل‌ها است و دل‌ها با قرآن، رشد و رویش پیدا می‌کند و انسان با قرآن منقلب و متحول به سمت خوبی‌ها می‌شود.

از نگاه قرآن، آخرت عکس العمل دنیا است. همانطور که زندگی می‌کنیم به همان شکل در روز قیامت برخواهیم خاست و نتایج اعمالمان در آنجا مشهود است. قرآن کریم در آیه‌ای می‌فرماید: «وَ مَنْ كانَ فِی هذِهِ أَعْمى‌ فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمى‌...» فردی که در این جهان، نابینا باشد (این نابینایی به معنای نابینای ظاهری نیست، بلکه کوری باطن است)، روز قیات هم نابینا محشور می‌شود.

سعدی در این زمینه در شعر بهاریه‌اش می‌گوید:

هر که امروز نبیند اثر قدرت او *** غالب آنست که فرداش نبیند دیدار

کسی که امروز خدا را نمی‌بیند، روز قیامت نیز خدا را ملاقات نمی‌کند.

آیه دیگری نیز مسئله را ظرفیت‌تر از این بیان کرده است «لا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ...» امروز (روز قیامت) عذرخواهی نکنید، «إِنَّما تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ». علامه طباطبایی می‌فرماید: «این آیه، بهترین آیه برای تجسم اعمال است.» یعنی آنچه که روز قیامت می‌چشید، عمل شما است، چرا که اینجا نفرموده عکس‌العمل شما. اگر فرموده بود «بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» یعنی به خاطر عمل شما، امروز باید عذاب جهنم را بچشید یا بهشت و زیبایی‌های آن را درک کنید، اما فرموده «إِنَّما تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»، همان عمل شماست که (امروز روز قیامت) واقعیتش مشخص شده است و با همین عمل است که شما مجازات می‌شوید.

بنابر این آخرت، باطن دنیاست و واقعیت دنیاست. اگر چشم بصیرت ما باز باشد به خوبی در همین دنیا، آخرت را مشاهده می‌کنیم».

 

ویدیو این قسمت